Twentyfour-seven på mitt favoritbryggeri


Gå in genom dörren och du kan köpa öl 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan, fast bara på PET-flaska.  Vill du köpa på fat måste du beställa minst en vecka i förväg...



Bland alla tjeckiska mikrobryggerier har jag skaffat mig en alldeles speciell favorit: Rodinný pivovar Berounský pivovar. Det här bryggeriet har jag besökt 3 gånger redan, och det är bara ett år sen vi upptäckte det.



Så här såg det ut när man kom innanför grinden. Till vänster kan man ana en gul och vit husgavel. Där ligger bryggeriet. Det ligger på ett skrotupplag som är i drift. Kommer man en vardag körs skrot fram och tillbaka på lastbilar, sorteras och hämtas. Men det gör att hela utsikten är ett enda skrotupplag. Man parkerar bilen där det finns plats.



Men tar man bilden från rätt vinkel syns inget av skrotet. Och visst ser bryggeriet mysigt ut? Innanför döljer sig en restaurang med fin interiör. Och är man där på dagen kan man äta en dagens rätt till mycket hyfsat pris, ca 70 CZK för en typisk tjeckisk husmanskost och 20 CZK extra om man vill ha en soppa före.



Och naturligtvis serverar de riktigt mörk färsköl med starka toner av kaffe. Hur gott som helst! De har alltid en ljus, en halvmörk, en  mörk och en som heter Grizzly. Enligt deras hemsida har de även en ljus öl till. För ett år sedan kunde man bara köpa Grizzlyn på 1-liters PET för att ta med sig hem, men nu kan man även köpa den och dricka den i restaurangen. Jag antar att den fått namnet Grizzly för att den har hög vörtstyrka, 18º, och därmed även hög alkoholhalt...

Första gången jag och min man besökte bryggeriet ville ingen köra, alltså fick vi ta in på hotell. Vi letade upp ett hotell på gångavstånd. Det hade  det fina namnet hotell "Barbora". Och det var svårt att hitta. För att komma till hotellet var man tvungen att svänga in på en cykelväg via ett övergångsställe, lite klurigt... Vi cirkulerade runt ett tag kan jag berätta.. Och inte hade det varit lätt att hitta själva bryggeriet heller. Stora höga staket runt och fullt av skrot. Vem kunde ana att det fanns ett bryggeri med restaurang där? Men, i alla fall, vi hyrde ett rum med frukost (som egentligen inte ingick, men kunde fixas ändå) och toalett i korridoren men dusch på rummet. Och då pratar vi dusch på rummet!



Men värdfolket var trevligt och frukosten som serverades på rummet var helt okej, och duschen fungerade ju trots allt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0