En "riktig" blogg...

Nu är det kanske dags att börja blogga på riktigt.

Idag blev jag riktigt inspirerad! I brevlådan låg tidningen Maltesen. För de som inte vet så är det Svenska ölfrämjandets medlemstidning. I den fanns en artikel som hette "På jägarmarsch genom Böhmen och Mähren..."
Eftersom jag tillbringar fem-sex veckor om året i Tjeckien så var jag bara tvungen att lusläsa reportaget. Och vad upphetsande det var att se bilder från bryggeriet vi besökte förra lördagen! Häftigt, som min son skulle uttryckt det...

I slutet av artikeln anser skribenten att nästa gång blir det en resa till ett bryggeritätare område så att inte bussresorna tar överhanden av tiden. Till det vill jag säg: ni har valt ut fel bryggerier...

En bryggeriresa i Prag är det ultimata, resorna emellan bryggerierna behövs för att man inte ska bli full och tuppa av.

Min man och jag körde en resa på egen hand på Prags alla (nästan i varje fall...) bryggerier. Mer eller mindre bra allihopa. De bryggerier vi besökte var:
Klásterní Pivovar (vid slottet)
Staropramen
Pivovarsky dum
Novomestský pivovar
U Fleku
Prazský most U Valsu
U Medvidku
Pivnice U Dvou Kocek
Pivovar U Bulovky
Sousedský pivovar u Bansethu

Det var ingen konst att besöka alla dessa på en dag, och med en 24-timmars biljett på fickan var det bara att stiga på och av de allmäna kommunikationerna var man tyckte att det passade.

Vill man sen satsa på mängden öl och ett trevligt sätt att få ölen serverad på ska man ta sig till "the Pub" www.thepub.cz
Där satt man med en egen tapp på bordet och tryckte bara in sitt nummer och fyllde själv på med hur lite/mycket man ville! Suveränt! En knapptryckning och personalen kom och tog upp beställning på mat eller för att få notan betald.


Kommentarer
Postat av: CJ

Helmysigt ställe! Och jättegod mat! Den osten glömmer jag inte i första taget!

2010-10-26 @ 14:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0